صادرات و مراحل انجام آن

صادرات و مراحل انجام آن

صادرات و مراحل انجام آن

كسب درآمد ارزي يكي از مهمترين ابزارهاي رشـد و توسـعه اقتـصادي اسـت كـه ايـن مهـم از طريـق فروش توليدات يا خدمات به كشورهاي ديگر حاصل مي شود و آن را صادرات مـي نامند. انجام صادرات و فروش كالا در بازارهاي خارجي از ظرافت و حساسيت هاي خاصي برخـوردار اسـت كه عدم توجه به آنها ممكن است نابودي سرمايه هاي مالي و انساني را به دنبال داشته باشد. 

الف: بازاريابي :

اولين و مهمترين قدم د ر انجام صـادرات اسـت . بازاريـابي يعنـي شـناخت بازارهـاي خارجي و راههاي نفوذ به آن كه دستيابي بـه ايـن شـناخت از طريـق مـذاكره بـا خريـداران، اسـتفاده از اطلاعات و آمارهاي رسمي، شركت در نمايشگاههاي بين المللي،

تمـا س بـا رايـزن هـاي بازرگـاني در سفارتخانه ها و اتاق هاي بازرگاني و همچنين استعلام از موسـسات بـين المللـي و مراكـزي كـه در ايـن مورد خدمات ارائه مي دهند امكانپذير است . همچنين شناسائي كالاهاي رقيب و كيفيت و قيمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهاي تبليغاتي براي م عرفي كالا نقش مهمي در موفقيت يك صـادركننده دارند.

ب: كسب مجوز صدور :

پس از بازاريابي صادركننده بايد مجوز صدور كـالا را از وزارتخانـه هـا صنعتي يا كشاورزي و يا بازرگاني كسب نمايد ولي در حال حاضر صدور اغلب كالاهـا نيـاز بـه مجـوز ندارد و فقط براي كالاهاي خاصي مجوزهاي موردي صادر مي شود.

ج: تعيين قيمت صادراتي : صادركننده براي تعيين قيمت كالاهاي صادراتي خود بايد به كميسيون نرخگذاري مراجعه كند. اين كميسيون مركب از نمايندگان وزارت بازر گاني، مركـز توسـعه صـادرات (سازمان توسعه تجارت فعلي)، وزارت صنايع، گمرك ايران و بانك مركز ي مي باشـند. پـس از تعيـين قيمت صادراتي، صادركننده ملزم است كه معادل قيمت هاي تعيين شده ارز بـه بانـك مركـزي معرفـي نمايد. د: صدور پروفرما (پيش فاكتور) : صادركننده بايد پروفرما يا پيش فاكتور را كه حاوي مشخـصات كالا و فروشنده آن است براي خريدار ارسال نمايد. ر : تهيه و تدارك و بسته بندي : صادركننده در اين مرحله بايد كالا را تهيه و مطـابق بـا توافـق بـه عمل آمده بسته بندي نمايد. و- دريافت گواهي بازرسي كالا : اين گواهي كه معمولاً مورد درخواست خريـدار اسـت توسـط موسساتي كه موارد توافق طرفين قرار گرفته است صادر مي شود.

ي- صدور فاكتور و اخذ گواهي مبدأ :

صادركننده در اين مرحلـه بايـد فـاكتور فـروش كـالاي خود را صادر و به تائيد اتاق بازرگاني محل برساند و اتاق بازرگاني گواهي مبدأ كالا را صـادر خواهـد نمود.
ن- سپردن پيمان يـا تعهـد ارزي :

صـادركننده بـا ارائـه مـدارك لازم از جملـه قيمـت مـصوب كميسيون نرخگذاري بايد پيمان ارزي به بانك (اداره تهاتر و امور صادراتي) بسپارد. در حال حاضر كه شرايط صادرات سهل تر شده است بـه جـاي پيمـان ارزي، صـادركننده يـك ورزقـه تعهد ارزي از بانك دريافت و پس از امضاي آن متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مي شود.
م- عقد قرارداد حمل و بيمه :

صادركننده بـا يكـي از شـركتهاي معتبـر حمـل و نقـل بـين المللـي قرارداد حمل امضاء مي كند و همچنين كالا را تا رسيدن به مقصد بيمه مي كند.

هـ – اظهار كالابه گمرك :

در اين مرحله كالا به گمرك حمل مي شود و اظهارنامه خروجـي يـا صادراتي تنظيم و به گمر ك ارائه مي گردد. پس از ارزيابي كالا و پلمپ كردن بسته ها جواز خروجـي (پروانه صادراتي) اخذ مي گردد.
س- ارسال كالا :

صادركننده جواز خروجي را به شركت حمل و نقل تحويـل مـي دهـد و شـركت مزبور براساس آن بارنامه حمل صادر و كالا را از گمرك بارگيري و به مقصد حمل مي كند.
ش- دريافت واريز نامه :

اگر كالا بصورت گشايش اعتبار اسنادي صادر شده باشد صادركننده مي تواند با ارائه اسناد حمل به بانك طرف حساب مراجعه و معادل ريـالي مبلـغ ارزي گـشايش شـده را بـه نرخ تعيين شده دريافت و گواهي يا تصديق صدور اخذ نمايد اما اگر بصورت اماني بخواهد صادر كنـد، صادركننده كالاي خود را به كشورهاي موردنظر حمل مي نمايد و در مهلت تعيين شده به فروش مـي
رساند و ارز حاصل از فروش را به كشور باز مي گرداند و گواهي صدور دريافت مي كند.

دسته بندی :

صادرات و واردات

تاریخ انتشار :

اسفند ۱,۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Sorry, no posts matched your criteria.

آدرس : تهران، خیابان ولیعصر ، تقاطع خیابان بزرگمهر و خیابان فلسطین پلاک 20 طبقه ششم

تلفن : 66976950-021

 

 

ایمیل : info@koilgas.com

© کلیه حقوق این سایت متعلق به نفت و گاز کوثر می‌باشد